Sovrum

Sovrum

Sömn är livsviktigt och sömnbehovet individuellt. Genom att skapa lugn och ro i sovrummet ökar du chansen till en god sömn.

Hur mycket sömn vi behöver per natt är högst individuellt. Saker som påverkar hur mycket som är lagom att sova är ålder, livssituation och vilken stressnivå vi har. Studier visar att vi svenskar i genomsnitt sover 6 timmar och 51 minuter per natt.

Blått är flott

Kanske är det inte en dum idé att måla eller tapetsera sovrummet i en blå nyans? På marknaden finns en hel uppsjö av vackra tapeter och kulörer. Det är inte bara snyggt, det kan även göra din sömn bättre. Det finns studier som påstår att den blå färgen kan få hjärtat att slå lite långsammare och få en lugnare rytm.

Sovrumstemperatur

Vad är då en alldeles lagom temperatur i sovrummet för att maxa sömnen? Forskning visar att personer som sover i ett svalt sovrum har bättre hälsa. En temperatur på 16 – 19 °C sägs vara den optimala för att få den bästa förutsättningen till bra sömn. Man somnar både lättare och snabbare i ett kallt sovrum, dessutom är kroppen så finurlig att den sänker kroppstemperaturen vid sömn, vilket ger en energisparande effekt. Detta eftersom kroppen inte behöver lika mycket energi för att hålla igång när kroppstemperaturen är lägre.

Sluta bädda sängen

De allra flesta av oss är uppväxta med att sängen ska bäddas när vi stiger upp på morgonen. Inget kunde vara mer fel. Det är nämligen så att vi alla har kvalster i våra sängar som kalasar på våra gamla hudceller när vi lämnar sängen. De trivs bäst när det är varmt, mörkt och fuktigt – inget är bättre än en bäddad säng. Vik upp täcket, vädra och skaka av täcken och lakan och vänta istället med att bädda tills du är hemma från jobbet igen.

Sovrum är till för sömn

Är du en av de som gillar att titta på en bra film i sängen innan det är dags att sova, eller kanske till och med somnar med teven påslagen? Sluta upp med det! Tv-apparater sänder ut strålning som är dålig för sömnen.
 Andra saker som kan vara oerhört härligt i andra delar i huset men helst ska undvikas i sovrummet sägs vara speglar, träningsredskap och blommor. Blommor kan samla damm och underhålla allergier, medan en motionscykel eller crosstrainer skingrar dina tankar och distraherar dig.

Hur länge man sover beroende på färgval i sovrummet – studie av Travelodge

  1. Blått – 7 timmar och 52 minuter
  2. Gult – 7 timmar och 40 minuter
  3. Grönt – 7 timmar och 36 minuter
  4. Silver – 7 timmar och 33 minuter
  5. Orange – 7 timmar och 28 minuter